Jill Purce over de bevrijding van de stem

het hele artikel ” de helende kracht van geluid” kun je hier vinden

De Dansende Derwisjen bewegen zich spiraalsgewijs, roteren terwijl ze ademhalen en bidden op het geluid van de fluit die veel op de menselijke stem lijkt. Ze zeggen dat het lichaam van een derwisj is ‘als het lichaam van een fluit waar God doorheen blaast’.
(…)
We gebruiken onze stem meestal volkomen onbewust maar we zouden haar, zoals in alle tradities, voor onze eigen transformatie kunnen gebruiken. Als je de stem kunt bevrijden, kun je een mens bevrijden. Het is ons expressiemiddel. Zo worden we ons bewust van onze ademhaling en door onze adem kunnen we met de wereld communiceren. We ademen de wereld in en we ademen onszelf in de wereld uit; het is een constante wisselwerking die meestal onbewust gaande is. Door de stem te gebruiken word je je hiervan bewust. Als je weet wat je doet, kun je deze wisselwerking volledig veranderen. Ik leer de mensen verschillende ademhalingstechnieken, omdat ademhalen op zich een kunst is die grote nauwkeurigheid vereist. Je gebruikt verschillende ademhalingstechnieken afhankelijk van de staat waarin je wilt verkeren, de ervaring die je wilt hebben, of het deel van jezelf waarmee je kontakt wilt maken. Dat luistert heel nauw.
In de eerste plaats moet je gewoon leren ademhalen. Bovendien probeer je de ademhaling te veranderen om te zingen en zing je om je ademhaling te ontwikkelen. Vervolgens doe je allebei tegelijk zodat je je babbelzieke geest het zwijgen oplegt en in de natuurlijke staat van de geest zelf kunt zijn. Als je probeert het denken uit te schakelen, moet je de ademhaling omlaag brengen.
Gewoonlijk ademt men te snel en te hoog en ligt er teveel nadruk op de inademing. Een snelle, hoge, geconcentreerde inademing is wel effectief bij ‘rebirthing’-technieken, waarbij hyperventilatie gebruikt wordt om emotioneel materiaal bloot te leggen. Maar als je dieper wilt reiken dan het emotionele vlak en voorbij de activiteit van de denkende geest wilt komen, ‘verlaag’ je de ademhaling en werk je vooral met de uitademing. Je kunt op allerlei manieren de ademhaling verdiepen zodat het gehele ademhalingspatroon verandert.

Na het ademhalen laat ik de mensen luisteren. Niet alleen is het maken van geluid belangrijk, het is essentieel om in staat te zijn ernaar te luisteren. Hiermee sluit je een
kringloop van aandacht, waardoor je voorbij de denkende geest kunt komen. Daarnaast leer ik de mensen om tegelijkertijd te luisteren en geluid te maken. Vervolgens leer ik ze hoe je geluid kunt gebruiken om jezelf te bevrijden van het patroon van angsten dat door iedere zintuiglijke ervaring opgeroepen en gevoed wordt.

Iedere waarneming stelt het proces van naamgeving (taal en gedachte) in werking en daardoor ook de vergelijking in de tijd met verleden en toekomst. Zo worden wij door ons verdriet en onze angsten onmiddellijk van het heden afgesloten. Deze taaie, negatieve gedachtenpatronen tasten eerst onze emotie en onze energie aan en veroorzaken vervolgens zulke wezenlijke veranderingen op de zwakke plekken in het lichaam, dat ze uiteindelijk pathologisch kunnen worden.
Als je geluid gebruikt om het morfogenetische veld van iemand te bewerken, dat wil zeggen het resonerende potentiele model van de eigen gezonde staat, dan kun je die persoon gezond houden. In het Engels betekent ‘sound’ behalve geluid ook gezond, een interessante verwijzing in de taal naar de invalshoek waaruit ik werk: ik probeer het instrument, dat de mens is, te stemmen. Iemand ‘gestemd’ houden is hem gezond houden.

Je eigen geluid
Het is mogelijk om je eigen geluid te vinden. Iedereen heeft zijn eigen unieke geluid en ik demonstreer in mijn workshops hoe dat te ontwikkelen is en hoe je daarmee je hele wezen in resonantie kunt brengen. Je stem hoort dan lager te worden, vol resonantie en veel rijker, zodat je helemaal meetrilt wanneer je je stem gebruikt. De ziel van het geluid kan zich openbaren als je in je eigen geluid opgaat en in ‘harmonische boventonen’ zingt. De laatstgenoemde werkwijze heeft een oude sjamanistische oorsprong.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.